Compensatiegeluid, nieuws voor leden en onze kiezers

18 februari 2020

Even aandacht voor een onderdeel uit een brief die de Statenfractie van PvdA-Zeeland heeft toegezonden naar de leden. Niet al onze kiezers zijn lid en zien deze informatie. Voor hen die op ons hebben gestemd en belangstellenden: de Statenfractie schrijft over het uitblijven van verhuizing van de kazerne die niet doorgaat en wat er daarna moet gebeuren. Fractievoorzitter Corina van der Vliet: : “De focus ligt nu op de compensatie. De kazerne was Zeeland beloofd voor structurele versterking van onze economie en werkgelegenheid. De compensatie dient naar onze mening ook deze doelen te dienen. Samen met de lokale PvdA-fracties gaan we een gezamenlijk compensatiegeluid laten horen. Eerlijk, vastberaden en strijdvaardig”.

Goed te weten!  Vanuit PvdA-Terneuzen waarderen we het streven naar een gezamenlijk geluid. We zijn een landelijke partij en staan vanuit onze beginselen voor het recht op een fatsoenlijk bestaan en daarbij staat volwaardige deelname aan de samenleving centraal. Belangrijke beginselen zijn het streven naar gelijke kansen, spreiding van macht en inkomens en een duurzame ontwikkeling. Dat is wat ons bindt!

Eerder hebben we gezamenlijk een rond de tafel gezeten en ons verkiezingsprogramma vastgesteld. Daarin stelden we vast dat tolheffing Zeeuwen belemmert, en Zeeuws-Vlamingen in het bijzonder, om zich optimaal te kunnen ontplooien qua opleiding en werk. Het belemmert het participeren in de sociale gemeenschap, belemmert de toegang tot de mogelijkheden en kansen die elders in Zeeland of in de omliggende regio’s worden geboden, en die door opschaling en concentratie van werk en voorzieningen steeds vaker alleen elders te vinden zijn. (Uit PvdA-verkiezingsprogramma 2019 Provinciale Staten)

Landelijk gezien werd in het verkiezingsprogramma 2017 (pag.57) opgenomen: De Westerscheldetunnel wordt tolvrij. Dat is ook zeer passend binnen de door ons gedeelde beginselen omdat tolheffing zorgt voor ongelijke behandeling binnen Nederland doordat het alleen in Zeeland wordt toegepast. Omdat er geen alternatieve route is moet men steeds vaker gebruik maken van de tunnel om toegang te houden tot die condities en middelen die mensen in staat stellen om hun levensdoelen te bereiken.

Als het gaat om gelijke kansen is het juist de groep die met die ontplooiingsmogelijkheden het minst bedeeld is, en zich daardoor al qua afstand en reistijd ver bovengemiddeld moet inspannen om de toegang ertoe te behouden, wordt geconfronteerd met een extra belasting in de vorm van tol. “Wij achten dat onrechtvaardig.” (Provinciaal verkiezingsprogramma 2019 (pag.19))

Wij hebben u uitgenodigd om op ons te stemmen zodat onze volksvertegenwoordigers voor u gericht aan de slag gaan want: “Een nieuwe baan binnen Zeeland zoeken wordt moeilijker wanneer je voor de Westerscheldetunnel moet betalen. Dat kan ook anders. Wij vinden dat Zeeuwen zeker moeten zijn van goede, toegankelijke en betaalbare mobiliteit,” en  “De PvdA wil een tolvrije Westerscheldetunnel. Wij zijn van mening dat heel Zeeland economisch en sociaal gebaat zou zijn bij een tolvrije tunnelverbinding.”

Dat de geesten in Zeeland daar niet rijp voor lijken is te zien aan het provinciale rapport: “Zeeland in een stroomversnelling”. Daaruit kun je opmaken dat Zeeuwse ondernemers, kennisinstellingen en overheden de handen ineen hebben geslagen en aan de slag willen met een agenda voor Zeeland waarbij voor de Westerscheldetunnel gewoon tol betaald moet blijven worden.  Het wordt niet eens benoemd!

PvdA-afdeling Terneuzen rekent op de gezamenlijke inspanningen van de Zeeuwse afdelingen, PvdA Zeeland en de landelijke PvdA om deze verkiezingsbelofte waar te maken. We hopen overigens dat andere partijen dat ook doen!

stemwijzer