Inbreng tijdens de algemene beschouwing van onze fractie voorzitter Laszlo van de Voorde

25 november 2020

Iedereen doet mee.

Bijstand

De bijstand is geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen maar een springplank naar meedoen in de samenleving. Wie de sprong waagt vanuit een uitkering, verdient geen straf. Ga je vanuit de bijstand aan het werk, dan ga je er financieel op vooruit. Wij roepen het college op om binnen wet- en regelgeving en gegeven experimenteerruimte flexibel doch doeltreffend maatwerk te leveren.

Dethon

We blijven de problematiek rond ons sociaalwerkbedrijf Dethon volgen. Dethon zou een veilige haven moeten zijn voor mensen met een afstand tot regulier werk. Signalen van misstanden nemen wij serieus en wij verwachten van de politiek dat zij hierin haar verantwoordelijkheid neemt.

Voedselbank

Helaas is er nog steeds een grote groep inwoners afhankelijk van de voedselbank. Hoewel wij van mening zijn dat in een welvarende maatschappij als de onze een voedselbank niet nodig zou moeten zijn, zijn wij blij met de (financiële) ondersteuning vanuit de gemeente. Wij zullen er voor pleiten dat er ook in de toekomst voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om de voedselbank te ondersteunen.

Chapter diversiteit

Wij zullen het college wederom verzoeken zich aan te sluiten bij het chapter diversiteit, om diversiteit op de arbeidsmarkt maximaal te bevorderen en hiermee invulling te geven aan de voorbeeldfunctie van de gemeentelijke organisaite naar andere organisaties binnen onze gemeente.

Ondernemen vanuit de bijstand

Mensen die vanuit de bijstand de stap willen zetten naar het ondernemerschap verdienen maximale steun vanuit de gemeente. Indien er behoefte is aan een fysieke locatie helpt de gemeente bij het zoeken naar een geschikt en betaalbaar pand in de winkelstraat; zo gaan we leegstand tegen en bieden we mensen een springplak richting het ondernemerschap.

Liefdevolle zorg

De ingezette bezuinigingen op de WMO hebben wat ons betreft hun dieptepunt bereikt; verdere kaalslag is niet langer acceptabel. Van mensen wordt verwacht dat zij langer thuis blijven wonen, daar moeten we ze blijvend in ondersteunen, ook als het niet meer gaat. Goede huishoudelijke hulp is daarbij de basis. We laten “budgetneutrailiteit” los als uitgangspunt in de begroting.

Aanvullende verzekering voor minima

Mensen met een minimum inkomen kunnen zich blijvend aanvullend verzekeren via de gemeente. Goede zorg is een basisrecht. Wij ondersteunen initiatieven hiertoe en zullen oproepen tot nog betere voorwaarden.

Oplopende wachtlijsten binnen de GGZ en jeugdzorg verdienen onze volledige aandacht. Wij blijven dit dossier kritisch volgen en zullen oproepen tot actie indien nodig.

Wij zullen erop toezien dat de gemeenteraad de regie houdt binnen onze welzijnsinstelling, besluiten dienen eerst voorgelegd te worden aan de raad.

Het tegengaan van eenzaamheid blijft wat ons betreft een speerpunt van het beleid.

Goed onderwijs

De Pvda vindt investeringen in goed onderwijs en onderwijshuisvesting essentieel voor de toekomst van onze gemeente. We juichen de ontwikkelingen vanuit het integraal huisvestingsplan toe en blijven ons inzetten voor onderwijs dichtbij in goede gebouwen met een ruimhartige regeling voor de kinderopvang(startgroepen). Waar mogelijk pleiten we voor multifunctionele centra waar onderwijs en het maatschappelijk dienstenaanbod samenkomen. Denk hierbij aan zorginstellingen, welzijnsorganisaties, buurthuizen en een bibliotheek.

Voor het voorgezet onderwijs (Lodewijkcollege) blijft onze inzet een grote onderwijscampus waarin op één locatie het VO en het MBO (Scalda) hun krachten bundelen. Vergaande samenwerking in de verschillende onderwijsprogramma’s en gedeelde diensten (shared services) op het gebied van administratie, ict en PO. Ieder kind doet mee, we ondersteunen de verschillende initiatieven waaronder Stichting Leergeld.

 

Woningmarkt

Onze woningmarkt staat onder druk, gevolg is dat de wachtlijsten voor huur oplopen en de koopprijzen nog nooit zo hoog zijn geweest.Voor bestaande huizenbezitters is dit niet zo’n punt, maar kom je als starter op de woningmarkt of moet je verhuizen, dan is de zoektocht naar een passende woning een hele opgave. Huishoudens met een inkomen boven de 39.000 euro kunnen geen aanspraak maken op een sociale huurwoning en een eigen koopwoning is voor deze doelgroep vaak onbereikbaar. Een oplopende studieschuld, de inbreng van eigen financiële middelen en het ontbreken van zekerheid op de arbeidsmarkt (flexwerk) is voor deze groep een extra barrière.

Een huurwoning in het middensegment zou een uitkomst kunnen bieden, ware het niet dat juist in dit middensegment, mede door de instroom van arbeidsmigranten, een grote schaarste dreigt te ontstaan van kwalitatief goede en betaalbare woningen.

Vrijgekomen betaalbare (nieuwbouw) appartementen in de koopsector komen als gevolg van de lage rente, in hun zoektocht naar rendement steeds vaker in handen van investeerders, die deze op hun beurt weer verhuren tegen hoge prijzen, vaak gekoppeld aan een inkomenseis boven modaal.

Wij zien het dilemma: woningcoöperaties zijn zeer beperkt in hun mogelijkheden om te investeren in de vrije sector. Dat maakt ons voor voldoende aanbod in de middenhuur deels afhankelijk van investeerders. De gemeente zal dan ook, waar zij kan, haar verantwoordelijkheid moeten blijven nemen om te komen tot goede afspraken over huurprijs(stijging) in het middensegment. Van onze ouderen wordt verwacht dat zij steeds langer zelfstandig blijven wonen. Vaak is hun woning vanwege de (hogere) leeftijd en gezondheid niet meer passend en veilig. Door de ingezette bezuinigingen op de WMO zijn woningaanpassingen en huishoudelijke hulp niet meer vanzelfsprekend. Daarnaast groeit het aantal eenpersoonshuishoudens al jaren, en zal, zo is de verwachting, deze groep alleen maar groter worden in de komende jaren. Het woningaanbod in onze gemeente blijft dan ook achter op de demografische, sociale en economische ontwikkelingen.

Om als gemeente een prettig vestigingsklimaat te behouden, waarin het voor iedereen goed wonen is naar draagkracht en passend bij hun levensfase, zullen we een aantal (onorthoxe) maatregelen moeten nemen en tevens ruimte moeten bieden voor experimenten. Wij zijn dan ook verheugd dat de gezamelijke motie Doelgroepverordening in 2020 unaniem is aangenomen door deze raad. Voorts is het zaak e.e.a. voortvarend op te pakken.

Daarnaast zien we graag maximale inzet op de volgende elementen:

  • Zelfbewoningsplicht
  • Gronduitgifte, erfpacht
  • Wonen op het water
  • Huisvestingsverordening

Daarnaast pleit onze fractie als onderdeel van de Huisvestingsverordening voor een vergunningstelsel bij verhuur. Als je als woningeigenaar je woning wilt verhuren, mag dit enkel met expliciete toestemming van de gemeente op basis van een af te geven vergunning.

Op de manier houden we de regie in de wijken en houden we de huurprijzen onder controle.

We zetten in op leefbaarheid, naast een goed aanbod voorzieningen en speelgelegenheden, dragen we zorg voor de openbare ruimte. Wij vragen meer aandacht voor het onderhoud van openbaar groen in alle kernen en wijken.

Duurzaamheid

De ambitie liegt er niet om: in Zeeland willen we in 2050 alleen nog hernieuwbare energie opwekken, alle woningen energieneutraal hebben en CO2-loos vervoer. Om in de buurt te komen van deze doelstelling ligt er een enorme uitdaging met voor de middellange termijn een grote rol voor zonne- en windenergie.

Onze fractie ziet al langer dat de realisatie van zonneparken en windmolenparken felle weerstand oproept onder de inwoners; ook onze eigen gemeenteraad is verdeeld. Niet geheel zonder reden: deze vormen van hernieuwbare energie hebben een enorme impact op de leefomgeving, vaak zonder dat onze inwoners direct (voldoende) profiteren van de ontwikkelingen. Om het draagvlak onder onze inwoners te vergroten kiezen we indien mogelijk voor de meest coöperatieve vormen, waarbij eventuele opbrengensten terugvloeien naar de gemeenschap. Daarnaast zou men door volksaandelen uit te geven inwoners maximaal kunnen laten meeprofiteren.

Voorts kan de gemeente een belangrijke rol spelen als aanjager door investeringen te doen die de markt niet op zich wil nemen omdat het financieel rendement op korte termijn te laag is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het realiseren van een uitgebreid warmtenet voor de verduurzaming van het veelal verouderde woningbestand binnen onze gemeente.

Als het aankomt op nieuwe bedrijvigheid in de kanaalzone kiezen we voor schone bedrijven en een diversiteit van branches. Diversificatie is hier de sleutel. Door een diversiteit aan bedrijven maken we wij onze economie veerkrachtig in tijden van tegenspoed.

artikel 231 tweede lid, onderdelen b en d, van de Gemeentewet.

We verdienen ons brood grotendeels in de chemie, we koesteren deze economische motor en helpen hen in het proces naar verdere verduurzaming. Tegelijkertijd moeten we onze leefomgeving verder ontzien en het aantal nieuwe vervuilers zoveel mogelijk beperken.

We stimuleren duurzame landbouw binnen onze gemeente en zullen met voorstellen komen om hier verder invulling aan te geven.

Veiligheid

De wijkagent is wat de PvdA betreft de belangrijkste politieagent. Hij of zij is voor onze inwoners hét gezicht van de politie in de wijk. Hij of zij is hét aanspreekpunt voor leefbaarheid- en veiligheidsvraagstukken. De wijkagent signaleert wat er speelt. De wijkagent werk preventief en waar nodig repressief. Onze fractie zal dan ook blijvend aandacht vragen voor het op peil houden van de politiecapaciteit in onze regio.

We zijn terughoudend in uitbreiding van het aantal boa’s; inzet blijft voldoende politiecapaciteit. De boa’s in dienst van onze gemeente zijn goed opgeleid en voorzien van de juiste communicatieapparatuur en verdedigingsmiddelen. Bewapening is wat ons betreft niet aan de orde.

We pleiten voor een uitbreiding van de wet Bibob, nog teveel branches zijn hiervan gevrijwaard. Onze gemeente met haar uitgestrekte platteland, havens en leegstandsproblematiek is kwetsbaar voor ondermijnende elementen. Door ondernemers te toetsen middels de wet Bibob kan witwassen voorkomen worden.

Samen sterk in het buitengebied.

Wij zullen bij het college extra aandacht vragen voor het buitengebied. Schimmige schuurtjes horen wat ons betreft tot het verleden. Wat ons betreft levert Terneuzen samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten en het waterschap een extra inspanning. Het Keurmerk veilig ondernemen buitengebied kan ons daarbij helpen.

Onze gemeente investeert steeds vaker zelf in veiligheid. De kosten lopen op maar de baten blijven achter. De gemeente kan bestuurlijk optreden waarbij sprake kan zijn van bijvoorbeeld boetes of onteigening. Wij zien graag voorstellen tegemoet waarbij de gelden als gevolg van bestuurlijk optreden direct terugvloeien naar de gemeentekas.

Tijd voor een actief beleid om ideeën en praktijken te bestrijden die een open en diverse samenleving bedreigen. Wij vragen extra aandacht om kinderen al vroeg te behoeden voor onverdraagzaam en discriminatoir gedachtengoed.

Middels aansluiting bij het chapter diversiteit vragen wij de gemeentelijke organisatie haar voorbeeldfunctie te vervullen in de regio voor inclusie op de werkvloer.

Wij ondersteunen de oproep voor Terneuzen als regenbooggemeente. Hiermee onderschrijven we het belang van acceptatie van onze LHBTI inwoners.

De openbare ruimte is zoveel mogelijk toegankelijk voor mensen met een beperking. Iedereen doet mee en telt mee. Er is nog veel werk te verrichten in de begeleiding naar regulier werk. De gemeente heeft hierin wat ons betreft een voorbeeldfunctie.

Kunst en Cultuur

De culturele en creatieve sector staat onder druk als nooit tevoren. Er dreigt een verlies voor ons allemaal. Juist van datgene dat zo van waarde is, maar niet in cijfers is uit te drukken.

Wat de PvdA betreft ondersteunen we organisties en instellingen dit jaar extra in afwachting van betere tijden. We moeten voorkomen dat in het verleden succesvolle partijen uiteenvallen omdat zij de moed verliezen. Een hechte groep mensen die samen iets moois neerzetten moeten we koesteren en blijven enthousiasmeren. Daarnaast is het erg belangrijk om ondanks Covid te blijven kijken wat er wel mogelijk is binnen de geldende voorschriften.

De PIT, podium in Terneuzen, krijgt wat de Pvda betreft een professionele betaalde kracht zodat het kan uitgroeien tot een podium van formaat waar jong en oud kan genieten van de programmering. Daarnaast pleiten we voor verruiming van de openingstijden. De PvdA is van mening dat het een prima locatie is om (naschoolse) activiteiten voor onze jongeren te ontplooien.

We verwachten van de gemeente dat zij meebeweegt met de huidige tijdsgeest en het maatschappelijk debat. Tradities moeten we koesteren maar zullen altijd onderworpen zijn aan verandering. Door het ondersteunen of faciliteren van alternatieven voor bijvoorbeeld de Sinterklaasviering of het vuurwerk tijdens Oud en Nieuw blijven dergelijke feesten leuk voor een ieder. Het devies: toon initiatief en wacht niet altijd op onze landelijke overheid.